Anmeldelse af Dying Light 2: Stay Human – Techland Publishing’s Stolthed

Kristian

UdviklerTechland Publishing
TypeÅben verden, action og fantasy, Survival
PlatformePlayStation 4, Project Scarlett, PlayStation 5, Xbox One, Nintendo Switch, Microsoft Windows
Udgivelsesdato4. Februar 2022
Hvad vi kunne lideGod historie
Sjove missioner
Hvad vi ikke kunne lideIkke så interessant plot

Dying Light var det spil, der fik polske Techland Publishing på landkortet tilbage i år 2015. Spillet blev hurtigt populært på grund af sin nytænkende fortolkning af zombiegenren. Ligesådan havde spillet også en stor skala fra starten, der gjorde det muligt at tiltrække en masse spillere.

Techland Publishing har også været usædvanligt gode til at producere ekstra indhold, der er blevet udgivet efter spillets lancering. Derfor er der heller ingen tvivl om, at Dying Light er Techland Publishings største flagskib.

Formentlig er det også derfor, at det har taget så lang tid at udvikle Dying Light 2: Stay Human. Først og fremmest er det Techland Publishings største projekt nogensinde. Derudover har det originale spil også en stor fanbase, som studiet naturligvis ikke ønsker at skuffe.

Lad os hurtigt afsløre, at det gør spillet bestemt heller ikke. Først og fremmest formår Techland Publishing at skabe historier på en måde, som mange andre studier virkelig kunne lære noget. Derfor består Dying Light 2: Stay Human også af velkonstruerede hovedmissioner og sidemissionerne.

Missionerne formår at holde spilleren på tæerne, så du hele tiden tænker over, hvad du bør – og ikke bør – gøre. Nogle af missionerne er mere vellykkede end andre, men overordnet set er niveauet rigtigt højt.

Historien

Selve spillet finder sted et ukendt sted på det europæiske kontinent i en by kaldet Villedor. Som spiller hedder du Aiden og er en såkaldt pilgrim. Det vil sige, at du har dedikeret dit liv til at overbringe information fra én fæstning til en anden i spillet.

Det er dog ikke dit eneste formål i livet. Egentlig leder du efter din søster, som du blev adskilt fra som barn. Ligesådan er du også på jagt efter manden, der er ansvarlig for hendes bortførelse. Derfor ender du som Aiden i Villedor, hvor du både skal kæmpe mod zombier og tre grupper.

De tre grupper består af de fascistiske Peacekeepers, de anarkistiske Survivors og de skurkeagtige Renegades. Via parkour og kampsystemer skal du som spiller finde din søster i den apokalyptiske by.

Som du måske allerede kan fornemme, er Dying Light 2: Stay Human proppet med god historiefortælling. Det gælder også, når du bevæger dig væk fra det centrale plot. Hver sidemission består nemlig også af både engageret stemmeskuespil, alternative udfald og afgørende beslutninger.

Det giver dig helt klart et sammenhængende narrativ oplevelse som spiller. Men selvom historien er sammenhængende, mangler den det sidste, der gør helt stemningsmættet. Det er den følelse, som du får, når bare det at bevæge sig rundt i den åbne verden i spillet er en historie for sig selv.

Graffik

Grafikmæssigt er spillet klart bedre end sin forgænger, men dog stadig med et lidt kantet billede. Det er uden tvivl Techland Publishings bedste spil i forhold til stabiliteten, men det er ikke noget større kunstværk.

Konklusion

Selvom vi har en masse ros tilovers for selve historiefortællingen, må vi også fremhæve, at selve plottet ikke er nogen ny opfindelse. I sidste ende er spillet nemlig dannet på baggrund af delelementer, der allerede eksisterede. Det ændrer dog ikke på vores samlede vurdering.

Hos Progamer er vi enige om, at Dying Light 2: Stay Human helt klart er Techlands bedste spil, som du helt klart bør prøve.

OM Kristian

Kristian har spillet computer siden han som 6 årig fik sin første Commodore 64, herefter blev det PlayStation og Nintendo for til sidst at ende på en PC med Counter-Strike som det, der blev brugt mest tid på.

Skriv en kommentar