Anmeldelse af Elden Ring

Hvad vi kunne lideMeget innovativt
Stor åben verden med et utal af muligheder
Sjove kampe
Hvad vi ikke kunne lideMeget udfordrende spil
Som det tager tid at lære
Lidt usammenhængende story til tider

FromSoftware er endelig ude med det længe ventede spil, Elden Ring. Fans over hele verden har glædet sig som små børn, og nu er spillet endelig kommet ud. Og man må sige: Folk er bestemt ikke skuffede. FromSoftware reformerer både sig selv og gamingverdenen generelt med det nye spil. Det er bl.a. kendetegnet ved en utroligt omfattende åben verden og derudover har Game of Thrones-forfatter George R. R. Martin været med til at skabe spillet. Vi anmelder spillet for dig her.

Elden Ring foregår i verdenen The Lands Between. Det er en verden, som på mange måder er smuldret. Du bliver ledt ind i fortællingen om, hvordan Elden Ring er gået i stykker, hvilket har ødelagt freden i The Lands Between. Nu kæmper forskellige grupperinger mod hinanden og forsøger alle sammen at udnytte situationen til egen fordel. Din rolle i spillet er at få samlet ringen og på den måde redde verden.

Elden Ring har allerede begejstret fans verden over, ligesom spillet også begejstrede os her på progamer.dk. Det er et sjovt spil, som udfordrer og stimulerer din fantasi. Det er som sagt en åben verden, og den åbne verden virker nærmest uendelig. Det er en af spillets helt store styrker. Du kan bruge timevis alene på at udforske spilverdenen og The Lands Between. Undervejs vil du møde forskellige bosses, som du må tage kampen op imod. Det gælder også om, at du skal få samlet så meget udstyr og våben som muligt, hvilket du også får mulighed for at gøre ved simpelthen at udforske.

Teknisk er der stort set ikke en finger at sætte på Elden Ring. Vi led ikke på noget tidspunkt under lagging, visuals som ikke fungerede eller for lang ventetid. Det er tydeligt, at FromSoftware er yderst erfarne og kompetente, når det kommer til spiludvikling. Der er ikke blevet gået på kompromis med kvaliteten rent teknisk, og det kan du mærke, når du spiller Elden Ring. Det går nemlig stort set fejlfrit, hvilket tillader dig at holde din koncentration det rette sted: Nemlig på selve spillet og spillets narrativ.

Elden Ring er et åben verden-spil, og da det er en enormt rig og omfattende åben verden, er der som sagt et hav af muligheder, når du spiller. Det har dog også til tider sine ulemper. Pga. de mange muligheder og den åbne verden bliver narrativet til tider så omfattende og kompliceret, at man som spiller mister overblikket. Det kan være svært at fornemme, om de oplysninger og nye opdagelser man gør sig i The Lands Between overhovedet er nyttige. Om man kan lide dette, eller om man synes, det er frustrerende, er en individuel sag. På mange måder imiterer Elden Ring på dette punkt den virkelige verden, hvor vi jo heller ikke kan vide, hvilke oplysninger som er nyttige for os og vores mål, og hvilke som ikke er.

Elden Ring er som sagt udviklet i samarbejde med George R. R. Martin. Det kan man mærke ved, at spillet virker mere politisk bevidst end tidligere FromSoftware-spil. Hele historien om Elden Ring afdækker gradvist sig selv, mens du spiller. Her bliver det tydeligt, at det bl.a. er magtmisbrug og mennesker kun med blik for deres egne interesser, som har bragt The Lands Between i den triste forfatning, som det er i i spillet.

Alt i alt er Elden Ring en gave til alle gamere derude, som kan lide fantasy-action spil. Det kombinerer på forunderlig vis en omfattende åben verden med de mest actionprægede kampe, et utal af muligheder for våben og andre features og mulighed for at spille online sammen med andre spillere. Glæd dig til at komme i gang med Elden Ring!

OM Kristian

Kristian har spillet computer siden han som 6 årig fik sin første Commodore 64, herefter blev det PlayStation og Nintendo for til sidst at ende på en PC med Counter-Strike som det, der blev brugt mest tid på.