Anmeldelse af Overwatch 2

Kristian

UdviklerBlizzard Entertainment
TypeMultiplayer FPS, PvE
PlatformePlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, PlayStation 5, PC
UdgivelsesdatoIkke udgivet – Forventet udgivelse i 2023
Hvad vi kunne lideSmooth gameplay, Meget poleret spil
Hvad vi ikke kunne lideKunne have været en udvidelse til Overwatch 1

Da Overwatch kom på markedet i 2016, var det et spil, der væltede esportsverden. Faktisk var spillet så revolutionerede, at det stort set redefinerede hele PvP hero shooter subgenren. Derfor er det heller ikke uden grund, at spillet i skrivende stund har solgt mere end 50 millioner kopier.

Da udvikleren af spillet, Blizzard Entertainment, derfor offentliggjorde tilbage i 2019, at der var en efterfølger på vej, vakte det stor begejstring. Sidenhen er begejstringen dog faldet lidt. Selve udgivelsen er nemlig blevet udskudt igen og igen.

Flere af de højtprofilerede designere, der oprindelig var en del af projektet, er sprunget fra. Samme tid har Blizzard utilsigtet givet sig selv en kortere deadline ved at trække stikket på Overwatch. Det betyder altså, at den originale version af spillet ikke får mere indhold end det nuværende. Det har naturligvis også efterladt mange spillere hungrende efter den nyeste udgave.

Derfor er vores anmeldelse heller ikke af den færdige udgave af Overwatch 2 – den findes ganske enkelt ikke endnu. I stedet er anmeldelsen af den lukkede alpha-version, som Blizzard Entertainment har udgivet og siden lukket igen.

Umiddelbart virker spillet ikke som en ny udgave af Overwatch. I stedet virker det mere som en slags fortsættelse af spillet. Først og fremmest er kernesystemerne fra Overwatch blevet videreført. Derfor føles det også lidt som at spille det originale Overwatch. Forskellen er blot, at hvert hold har en spiller mindre, hvilket ændrer spillets strategi en smule.

Derudover bliver flere af figurerne også anvendt på samme måde. Kun Doomfist, Sombram, Orisa og Bastion har gennemgået en større ændring, hvilket får dem til at passe bedre ind i et større perspektiv. Men disse forbedringer kunne ligeså godt have været en del af en gratis opdatering af det originale Overwatch.

Selve banerne i Overwatch 2 minder også meget om banerne fra det originale spil. Der er kun sket små ændringer. Eksempelvis er der nogle baner, der ser en smule anderledes ud, men det er bare farverne, der er ændret, eller tidspunktet for kampene. For eksempelvis finder Dorado sted ved solnedgang i Overwatch 2.

Sojourn overwatch 2

De største ændringer i spillet er den nye helt Sojourn. Hun er en interessant karakter, der leder tankerne hen på en moderne version af Soldier 76. Derudover byder det nye spil også på nye maps, hvoraf to af disse er forbundet til den nyde mode kaldet Push. Det er nogle fede opdateringer, men igen føles det mere som en opdatering af det originale spil – og ikke som et decideret nyt spil.

Hvis vi skal belyse nogle af fordelene ved spillet, så føles det altså fantastisk at spille. Overwatch er stadig et spil, der er i en liga for sig. Overwatch 2 er veloptimeret, og det bliver også præsenteret på en måde, der får det til at fremstå både organiseret og overskueligt. Som spiller har du let ved at gå i gang med spillet.

Grafikmæssigt er det nye spil helt klart også bedre. Blandt andet har det fået langt bedre refleksioner end den originale version, ligesom der også er en meget højere grad af detaljer i spillets omgivelser. Dog er spillets HUD blevet nedgraderet, hvilket får den til at fremstå mindre detaljeret og mere enkel.

Da Blizzard Entertainment offentliggjorde udviklingen af Overwatch 2, spillede PvE-elementerne en stor del af offentliggørelsen. Ja, nogle vil endda sige, at de var hele offentliggørelsen. Derfor kan det også godt undre, at de slet ikke er at finde i den lukkede alpha-version. Forklaringen skal åbenbart findes i, at PvE-delen og PvP-delen bliver lanceret hver for sig. Måske kan PvE-delen stadig nå at hive Overwatch 2 op, men selve PvP-delen vækker desværre ikke begejstring hos os.

Det virker mest af alt som noget, der blot skulle have været en opdatering af det originale Overwatch. Det er ærgerligt for os – og alle andre – der har ventet så længe på det nye spil.

OM Kristian

Kristian har spillet computer siden han som 6 årig fik sin første Commodore 64, herefter blev det PlayStation og Nintendo for til sidst at ende på en PC med Counter-Strike som det, der blev brugt mest tid på.

Skriv en kommentar