Freesync, G Sync og Vsync: En Komplet Guide

Kristian

Har du nogensinde siddet og kigget på ny gamerskærm og set udtryk som “Vsync”, ”Freesync” og ”G Sync” og tænkt, hvad i alverden det betød og hvorfor de tre udtryk kan være vigtige for netop dig? 

For at forstå hvad forskellen på de tre ting er, bliver vi nød til at starte i en lidt anden boldgade – nemlig, hvad din nye gamerskærm indeholder af teknologi, for alle tre teknologier er måder din skærm samarbejder med dit grafikkort og processor på, for at give dig det bedst mulige billede og oplevelse. 

Vsync 

Vi begynder med den ældste teknologi først som også skiller sig mest ud af de tre.  

Vsync, eller Virtual Sync, er den første af teknologierne der kom frem og dennes primære funktion er at sørge for din computer og skærm er synkront i det billede skærmen viser samtidig med det der reelt foregår på det samme tidspunkt i computeren – med andre ord at du undgår screen-tearing. 

Screen-tearing er at din computer og skærm er ude af synkron med hinanden og din skærm viser to eller flere billeder oven i hinanden. Forklaret på mere teknisk sprog, så er det fordi der er et mismatch imellem dét din computer sender sammenlignet med den hertz-frekvens eller FPS, din skærm kører med. Din processor vil være synderen da den arbejder langsommere end din skærm. 

På billedet herunder kan man tydeligt se en screen-tearing, da der er tre billeder i et.  

screen tearing eksempel

Den helt store forskel på de tre teknologier jeg kommer til at gennemgå, er hvilke komponenter der bruger ressourcer på at få den til at køre. Vsync arbejder i computerens processor, så hvis man har en processor som kun lige formår at klare det arbejde den skal, anbefaler jeg at man slår Vsync’en fra. Står man i en situation hvor ens grafikkort er af nyere dato, samt ens gamerskærm har samme teknologi som udbyderen af ens grafikkort, anbefales det også at slå Vsync fra. 

Grunden til at man som udgangspunkt ikke vil have både Vsync aktiveret i samarbejde med enten G Sync eller Freesync er de kan modarbejde hinanden, men samtidig har de forskellige præferenceområder i FPS’en. Lad dog altid blot ét program klare skærene.  

Vsync er ikke kun dårligt og ikke-brugbart men på nyere computere bør det være noget af det første du slår fra når du starter et nyt spil op på din computer. Vsync har sin helt store force på ikke-gamer skærme som kører en lav FPS på max. 60 og nedefter. 

Opsummeret, så tvinger Vsync din computer og skærm til laveste fællesnævner for at undgå screen-tearing. 

Forvirret? Med god grund, men hold fast da det bliver mere overskueligt nu hvor vi går til NVIDIA G Sync. 

NVIDIA G Sync 

G-Sync indstillinger

At sige G Sync arbejder i grafikkortet er ikke helt korrekt, omend det er den lette måde at forklare det på. Det der egentlig sker er, at i din gamerskærm med G sync er et ekstra modul, som har gennemgået NVIDIAs meget strenge kvalitetskrav. Dette modul går ind og giver din skærm en variable refresh rate, VRR.  

Kan du huske jeg sagde, at din skærm arbejder hurtigere end din processor? G Sync-modullet går ind og holder øje med det antal FPS, skærmen modtager og tilpasser sig netop den mængde, så du undgår screen-tearing og stuttering. 

Stuttering tænker du nu? Stuttering er at billedet “hopper fra det ene til det andet” og ikke har en flydende overgang imellem sig.  

Hvis du har et GeForce-grafikkort bør du automatisk kigge efter en skærm med G sync da du vil få en væsentlig bedre oplevelse ud af skærmen. 

I din søgen på ny gamerskærm vil du automatisk se skærme med G Sync blive væsentligt dyrere end Freesync, hvilket hænger sammen med de tidligere omtalte kvalitetskrav samt NVIDIA generelt holder deres kort tæt til sig, med software og hardwaren bl.a. med licenser til skærmproducenterne.  

Over årene er NVIDIA dog begyndt at give lidt efter, så de har lavet forskellige niveauer af deres G Sync, som kommer flere og flere producenter til gode. Du kan læse mere her samt se hvilke skærme NVIDIA har gennemtestet og kvalitetsgodkendt i deres program. Det kunne være du er heldig, at have en skærm med G Sync som en del af deres program og i så fald, er det bare at udnytte det og få det aktiveret i NVIDIA

AMD Freesync 

Når nu G Sync er nævnt og lovpriset så meget som den er, hvorfor så i det hele taget skrive om AMD? Det hurtige svar er – Pris og opsætning. Freesync er sammenlignet med G Sync markant billigere end G Sync og det giver faktisk mening, for der mangler et stykke hardware i AMDs modsvar. 

Freesync er baseret på ren software som er open-source, dvs. alle kan få adgang til kildekoderne til programmet og tilpasse sig med sine ønsker og krav. Foruden dét så er Freesync baseret på, at programmet blot sender alle billederne afsted til skærmen i en lind strøm også viser skærmen dem i den rækkefølge de kommer.  

Disse to ting virker som udgangspunkt slet ikke så dumme, men pga. AMDs åbenhed (og stolthed) omkring deres software kan det være svært at finde en passende gamerskærm da der estimeres at være tre gange så mange skærme der understøtter Freesync fremfor G Sync. 

Hvad skal du så gå efter 

– Og hvilken er så bedst? Det afhænger primært af dit grafikkort. 

I videoen her bliver alle tre muligheder sammenlignet hvor forskellen tydeligt skiller sig ud. 

Der vil altid være fordele og ulemper uanset hvad man sammenligner. Herunder har jeg samlet de største fordele og ulemper ved de to forskellige teknologier. 

Teknologi Fordele Ulemper
  NVIDIA G SyncGennemtestet med strenge kvalitetskrav. Få skærme at vælge imellem kontra Freesync.Omkostningsfuldt.
  AMD FreesyncOpen source. Holdbart i længden ved udskiftning af grafikkort eller skærm.For mange skærmmuligheder.

Søger du ny gamerskærm og har du allerede et acceptabelt grafikkort til dit forbrug, vil jeg gå efter dét som matcher med dit grafikkort. 

Er du ude efter nyt grafikkort ville jeg gå efter dét som matcher din skærm. Dette kan dog godt kræve lidt ekstra research, men tag serienummeret eller navnet på din skærm og ind på Google og læs nærmere.  

Er du ude efter begge ting skal skiftes ville jeg personligt gå efter NVIDIA G sync, da de er de mest erfarne på området samt deres generelle historik og evne inden for grafik altid har været rigtig god. 

Er du begrænset af økonomien, ville jeg afgøre med mig selv om jeg ville kunne nøjes med det ene fremfor det andet. 

God fornøjelse!

OM Kristian

Kristian har spillet computer siden han som 6 årig fik sin første Commodore 64, herefter blev det PlayStation og Nintendo for til sidst at ende på en PC med Counter-Strike som det, der blev brugt mest tid på.

Skriv en kommentar